​Maty akustyczne, izolacja akustyczna samochodów ­ BitMat.pl
Powrót do sklepu
Koszyk: (pusty)
Twój koszyk
do kasy Wartość 0,00 zł

(zawiera podatek VAT)

Termoizolacja pojazdów, maszyn, pomieszczeń i innych miejsc 0
Termoizolacja pojazdów, maszyn, pomieszczeń i innych miejsc

 Co Musisz wiedzeć o termoizolacji pojazdów oraz innych powierzchni

 W naszym klimacie przed nadejściem chłodnych, zimowych miesięcy zazwyczaj chcemy zawczasu zadbać o nasz komfort cieplny, poprawić utrzymywanie ciepła w otaczającym środowisku i sprawić, by przebywanie w nim stanowiło przyjemność. I w drugą stronę, w lato chcemy utrzymać niskie temperatury w autach czy domach. W tym artykule postaramy się przybliżyć co i jak można zaizolować termicznie, aby dało to zadowalające efekty.

Izolacja termiczna - podstawy teoretyczne

Najpierw słowem wstępu warto zaznaczyć, że są różne materiały i będą się one sprawdzały w różnych zastosowaniach. Podstawową miarą izolacji termicznej jest lambda wyrażana w watach na metry kwadratowe, jednak użycie samej lambdy do wyboru najlepszej izolacji to za mało - musimy także wziąć pod uwagę higroskopijność materiału (pochłanianie wody), wagę, sposób działania, trudnopalność, elastyczność oraz łatwość montażu.
Warto również przyjrzeć się sposobowi utraty ciepła - może on zachodzić na 3 sposoby: przewodzenie, promieniowanie oraz konwekcję:
- przewodzenie - czyli w jakim tempie przewodzą temperaturę poszczególne materiały. tutaj właśnie zastosowanie znajduje wspomniana wcześniej lambda - najlepszą ma zamknięty w pęcherzyku gaz (około 0,026 lambda) a najgorszą metale ( 200 lambda ). Oczywiście im wartość mniejsza tym lepiej dla nas i mniej ciepła materiał przewodzi.
- promieniowanie - ciepło jest rodzajem energii i zamiast tylko izolować można je także częściowo odbić, by nie uciekło z zaizolowanego miejsca. Tutaj jako czołowy produkt może służyć cienka warstwa aluminium, którym są pokrywane nasze pianki gumowe kauczukowe Ks Alu. Warto tutaj wspomnieć, że musi to być prawdziwe aluminium a nie tylko zwykła folia metalizowana.
- konwekcja - mieszanie się powietrza oraz wędrówka ciepłego powietrza.

Podpierając się powyższymi podstawami teoretycznymi możemy zadbać o to, by skutecznie izolować termicznie nasze samochody, pomieszczenia, maszyny i inne przestrzenie, w których przebywamy.

Materiały Bitmat do izolacji akustycznej i termoizolacji

Zobacz produkty przeznaczone do izolacji termicznej

[product id="220, 288, 291, 702, 661," slider="true" onlyAvailable="true"]

Izolacja termiczna samochodów

Jest kilka powodów dla których możemy chcieć poprawić izolację termiczną w samochodzie. Najprostszym jest potrzeba utrzymania temperatury, kiedy regularnie korzystamy z samochodu  - jeździmy, wsiadamy, wysiadamy. Trzeba oczywiście zaznaczyć, że nie jesteśmy w stanie 100% zaizolować samochodu, ale możemy znacznie w nim przedłużyć utrzymywanie ciepła i zimna.

W przypadku samochodów izolacja termiczna nie różni się aż tak bardzo od izolacji akustycznej (bardzo często jest tak, że materiały termoizolacyjne mają również właściwości tłumienia dźwięku) więc zalecamy generalnie postępować jak przy wyciszeniu samochodu, czyli elementy karoserii wyklejamy matę butylową, a następnie stosujemy samoprzylepną piankę gumową kauczukową Ks, która ma bardzo dobre właściwości termiczne. Ważne przy izolacji jest to, aby była zrobiona dokładnie - musimy zminimalizować mostki termiczne, czyli miejsca gdzie ciepło mogłoby uciekać. Do takich miejsc w samochodzie idealnie sprawdzi się taśma kauczukowa, którą również wykorzystujemy na łączenia pianki gumowej. Aby stworzyć maksymalną izolację termiczną zalecamy użyć pianek Ks Alu.

Jeśli chcemy zminimalizować utratę ciepła to powinniśmy zadbać również o konwekcje. Zdarza się, że fabryczne uszczelki mogłyby być bardziej skuteczne - zalecamy użyć sznura gumowego StP Cord, który wpuszczamy wewnątrz uszczelki okalającej drzwi. Dzięki temu uszczelka będzie bardziej dopasowana i zminimalizuje wydostawanie się ciepłego powietrza na zewnątrz samochód

Bitmat wygłuszanie i termoizolacja samochodu osobowego

Izolacja termiczna samochodów dostawczych

W wypadku chęci ocieplenia kabiny samochodu dostawczego postępujemy analogicznie jak w przypadku samochodów osobowych. Dzięki temu komfort zarówno termiczny jak i akustyczny nam znacząco wzrośnie.

Inaczej sprawa ma się z częścią dostawczą/bagażową - w tym wypadku mogą być różne cele izolacji termicznej. Taki samochód może przewozić produkty spożywcze, które nie mogą być przewożone w skrajnych temperaturach czy na przykład może transportować inwentarz żywy, który też musi przebywać w określonej temperaturze. Tutaj zalecamy użycie maty butylowej oraz pianki kauczukowej o większej grubości lub pianki kauczukowej pokrytej aluminium. Dodatkowa warstwa prawdziwego aluminium odbija dużą część promieniowania cieplnego do wewnątrz pojazdu co poprawi termoizolacje. Oczywiście, aby zminimalizować mostki cieplne stosujemy taśmę kauczukową lub taśmę aluminiową zależnie od użytego produktu.

Tak samo jak w przypadku samochodów można zadbać o powstrzymanie przedostawania się chłodnego powietrza poprzez wypełnienie uszczelki sznurem gumowym. Jeśli mamy sporo miejsca przy części dostawczej możemy opcjonalnie wstawić dodatkową uszczelkę U5s lub U10s o pół otwartych komórkach.

Izolacja termiczna maszyn

Tutaj kwestia izolacji jest skomplikowana, ponieważ różne maszyny mają różną konstrukcję i co innego w nich bywa problemem, więc użyjemy uproszczenia, które powinno sprawdzić się w większości przypadków. Maszynę pokrywamy butylem z aluminium, który ma dużą gęstość i wolno przewodzi ciepło, a następnie nakładamy na to piankę kauczukową lub piankę PE sieciowaną Splen, w ten sposób izolując kabinę.  Większy problem jest, jeśli mamy maszynę o konstrukcji gdzie operator siedzi blisko silnika - nieraz tylko za metalową przegrodą. W takim wypadku jeśli temperatura jest zbyt wysoka dla operatora należy dołożyć dodatkową warstwę izolacji, by ten efekt zminimalizować. Najlepiej, by to był inny materiał niż dotychczas używany. Przykładowo można tu użyć też pianki kauczukowej z warstwą prawdziwego aluminium. Taki materiał powinien być jednak użyty od wewnątrz kabiny. Od strony silnika można użyć specjalnych osłon termicznych wytrzymałych do 500 stopni. 


Bitmat izolacja akustyczna i termiczna ciągnika Ursus

Izolacja termiczna camperów

Przy budowie campera albo campervana znaczenie wygłuszenia jest dużo mniejsze niż izolacji termicznej i paroizolacji. Jednym z czołowych zadań oprócz utrzymania ciepła jest to, aby powstrzymać skraplanie się pary na elementach metalowych, aby nas za jakiś czas nie spotkała rdzawa niespodzianka. Campery mają to do siebie, że izolacja jest głęboko schowana pod zabudową meblową a dostęp do niej jest ciężki - generalnie już raczej nie przewidujemy możliwości dostania się do warstwy izolacyjnej, dlatego przy tego typu autach zalecana jest nadzwyczajna dokładność przy wykonywanych pracach. 

Podłogę campera należy pokryć matą alubutylową a następnie samoprzylepną pianką kauczukową również z aluminium. Następnie na to kładziemy rusztowanie podłogi i samą podłogę. Pozostałą, pustą przestrzeń możemy wypełnić albo pianką kauczukową albo twardym materiałem jak płyty PIR czy Styrodur XPS jeśli taki preferujemy.
Ściany, aby dobrze izolowały termicznie muszą składać się z kilku warstw. Pierwszą warstwą jest wspomniana już mata butylowa, a następnie samoprzylepna pianka kauczukowa zazwyczaj o grubości 19 lub 32mm. Naszym celem jest wypełnienie przestrzeni między przęsłami. Później kładziemy cieńszą piankę kauczukową z aluminium by jak najdłużej zatrzymać ciepło wewnątrz. Bardzo ważne jest, aby każde łączenie zakleić taśmą aluminiową. Końcowym etapem jest położenie sztywnej zabudowy ściany - MDF lub inny rodzaj sklejki.

Zachęcamy do przeczytania naszych artykułów gdzie temat został szerzej opisany:
Artykuł o izolacji kabiny campera
Artykuł o izolacji przedziału osobowego campera


Bitmat izolacja akustyczna i termiczna samochodu dostawczego

Izolacja termiczna ścian pomieszczeń

Izolacja wewnętrzna ścian w mieszkaniach jest najczęściej wykonywana podczas wygłuszania pomieszczenia i wymaga zbudowania stelażu do płyt GK. Wewnątrz takiego stelażu umieszczamy litą gumę o dużej gęstości legitymującą się dobrymi właściwościami akustycznymi i termicznymi, następną warstwą jest pustka powietrzna (które także jest doskonałym izolatorem) a wewnątrz możemy umieścić piankę kauczukową. Dzięki zamkniętokomórkowej strukturze sprawdzi się w tej roli bardzo dobrze. Do stelaża przytwierdzamy płytę G-K a następnie przechodzimy do prac wykończeniowych.

Zaprazamy do przeczytania odrębnego artykułu o ścianach:

Artykuł o wygłuszaniu i izolacji ścian

Izolacja termiczna podłóg

O termoizolację podłogi możemy zadbać na dwa sposoby. Prostszy to dać pod panele, dywan lub wykładzinę podkład poliuretanowy R-180. Produkt ten został stworzony specjalnie do tego celu i doskonale się przy tym sprawdza izolując termicznie,  a także eliminując skrzypienie paneli i wpływając na rozchodzenie się odgłosów krokowych.

Drugą metodą jest umieszczenie litej gumy oraz pianki kauczukowej 9mm pod wylewką na etapie budowy/projektowania domu. Taka termoizolacja będzie zapobiegała ujściu temperatury, a dodatkowo będzie częściowo odbijała do góry ciepło z ogrzewania podłogowego.

Izolacja termiczna okien i drzwi

Okno, czyli dwie tafle szkła pomiędzy którymi znajduje się gaz szlachetny to jeden z najskuteczniejszych znanych izolatorów, lecz nawet okna mają słaby punkt - są nim ich własne ramy. Z biegiem lat rozregulowują się, a uszczelki wyrabiają się nie zapewniając już tak dobrej ochrony termicznej. Tutaj z pomocą przychodzą wysoce ściśliwa uszczelki U5s i U10s o strukturze pół otwartokomórkowej. Wystarczy wyczyścić ramę okienną i nałożyć tą uszczelkę obok uszczelki będącej już w oknie.
W analogiczny sposób możemy uszczelkami Us poprawić izolację drzwi wewnętrznych oraz zewnętrznych. W tym wypadku możemy też użyć maty butylowej i pianki kauczukowej. 

Zapraszamy do artykułu, gdzie temat ten został przez nas dokładniej opisany:
Jak ocieplić i wygłuszyć okno

Wygłuszanie i izolacja termiczna okna Bitmat


Izolacja termiczna poddasza

Poddasze nieużytkowe też można zaizolować termicznie. Często takie pomieszczenia służą nam jako przechowalnia różnych rzeczy. Najczęściej nie musimy tam utrzymywać temperatury pokojowej, aczkolwiek zawsze warto wzmocnić izolację, by mniej ciepła uciekało na zewnątrz budynku. W tym celu sprawdzi się albo pianka kauczukowa bez kleju albo polietylen sieciowany chemicznie. Obydwa można zamontować na klej montażowy lub mechanicznie. W razie pytań służymy pomocą. 

Termoizolacja urządzeń domowych

W domu jest cała masa urządzeń, które możemy zaizolować termicznie aby zatrzymać ciepło albo by zwiększyć wydajność urządzenia a przez to zużywać mniej prądu, gazu czy ogrzewania.

Pierwszym produktem do takiego zastosowania może być pianka Ks Alu, którą możemy użyć jako ekran zagrzejnikowy. Metoda jest stara, ale materiały są teraz wydajniejsze niż kiedyś. Wystarczy przykleić tą piankę za kaloryferem, aby odbić część promieniowania cieplnego i przekierować je do pokoju. 

    Wśród zastosowań domowych można też izolować bojlery oraz inne zbiorniki. Dzięki temu mniej ciepła wydostaje się na zewnątrz co prowadzi do tego, że woda jest rzadziej podgrzewana. Jeśli zbiornik jest metalowy wystarczy dobrze rozwałkować na nim matę butylową a następnie pokryć go pianką kauczukową z aluminium.

Można też wyizolować wszystko co nam przyjdzie do głowy i z czym mamy problem. Z naszymi materiałami o różnej charakterystyce i metodach montażu jesteśmy w stanie dopasować materiały do prawie każdego pomysłu, zapraszamy do kontaktu.

Izolacja termiczna garaży i kontenerów

    Do celów prywatnych jak i firmowych często używamy blaszanych garaży lub kontenerów transportowych. Zdarza się, że majsterkowicze trzymają tam swoje rzeczy oraz dokonują różnego rodzaju prac. Jeszcze częściej trzymane są tam auta lub prowadzone przydomowe warsztaty. Zarówno dla nas jak i dla naszych rzeczy czy pojazdów bardzo ważny jest komfort termiczny. Takie pomieszczenia wykonane są z gołej blachy przez co izolacja termiczna jest ich słabym punktem. Dla poprawy komfortu przebywania stosuje się piankę kauczukową lub piankę PE. Pojazd przebywający w dużej wilgoci znacznie szybciej będzie korodował i powyższe zabiegi pomagają się przed tym uchronić.

Jak widać temat jest bardzo szeroki i w dużej mierze ogranicza nas tylko wyobraźnia.

Masz pytania dotyczące termoizolacji pojazdów i maszyn?

Skontaktuj się z nami

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.

Pn - Pt 9:00 - 17:00

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium