​Maty akustyczne, izolacja akustyczna samochodów ­ BitMat.pl
Powrót do sklepu
Koszyk: (pusty)
Twój koszyk
Do kasy Wartość 0,00 zł

(zawiera podatek VAT)

Co należy wiedzieć przed przystąpieniem do izolacji kampera? 2
Co należy wiedzieć przed przystąpieniem do izolacji kampera?

Budowa i izolacja kampera powoduje wiele pytań wśród naszych klientów, więc postaramy się najważniejsze informacje na temat przygody, jaką jest budowa własnego kampera odpowiedzieć. 

Przed przystąpieniem do izolacji kampera warto wiedzieć, na jakiej bazie będziemy pracować, jaki mamy limit kilogramów do wykorzystania do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz gdzie będziemy go użytkować. Jest to szczególnie istotne, bo wpływa to na rodzaj i grubość materiałów, jakich chcemy użyć.

Po co nam izolacja?

Kamper jest przestrzenią bytową, w której docelowo chcemy mieszkać przez pewien czas. U jednych jest to kilka tygodni w roku, a dla innych sezon kamperowy trwa przez cały rok. Izolacja sprawi nie tylko to, że zimą nam będzie cieplej, a latem samochód wolniej się będzie nagrzewał. Izolacja zapewni nam wspomnianą już efektywność cieplną, ale też odizoluje od hałasu i zabezpieczy karoserię przed wilgocią.

Typy izolacji w kamperze:

Izolacja termiczna — odpowiada nie tylko za to czy jest nam zimno bądź ciepło, ale także za prędkość wychładzania się przestrzeni. Jest to istotne w kontekście efektywności termicznej ogrzewania bądź klimatyzacji. Jeśli mamy dobrą izolację termiczną, to przestrzeń wolniej traci przyjemny chłód latem, a zimą wolniej traci upragnione ciepło.

Paroizolacjaaluminium zamieszczone na produktach izolacyjnych odbija część promieniowania cieplnego i wspomaga termoizolacje, ale co najważniejsze odpowiada za właściwości paroizolacyjne. Dokładnie zrobiona izolacja zapobiega nie tylko mostkom termicznym, ale także chroni przed dostawaniem się wilgoci do blachy pojazdu, co z kolei pomaga uniknąć pojawienia się ognisk korozji w późniejszym czasie. Początkowo niektórym wydaje się, że jest to mało potrzebne — nic bardziej mylnego. Przez dłuższy czas w kamperze znajduje się kilka osób, a dodatkowo w środku nieraz się gotuje albo suszy ubrania. Poziom wilgotności w tego typu pojeździe potrafi być duży i to może odbić się na niezabezpieczonej termoizolacją karoserii.

Izolacja akustyczna — jest to warstwa opcjonalna i służy głównie zwiększeniu komfortu podczas podróżowania. Za izolację odpowiada mata butylowa, która usztywnia blachę i w ten sposób niweluje jej wibrację, a to z kolei przyczynia się do redukcji hałasu.

 Izolacja akustyczna kampera

Jak widać izolacja, to temat dość szeroki, który zahacza o różna aspekty podróżowania kamperem. Izolacja musi być wykonana w sposób staranny, bo jej naprawa bądź wymiana oznacza zdejmowanie całej zabudowy i rwanie obecnej izolacji ze ścian. Lepiej jest zrobić izolację raz a dobrze niż później ją czasochłonnie poprawiać.

Co izolujemy w kamperze?

Generalnie izolację kamperów i kampervanów możemy podzielić na przedział mieszkalny oraz na szoferkę. W przedziale mieszkalnym sprawa jest prosta — powinniśmy zaizolować zarówno ściany, podłogę jak i podsufitkę wszystkimi wymienionymi wyżej rodzajami izolacji. Sprawa się komplikuję bardziej w przypadku szoferki. Przy szoferce nie za bardzo możemy zapewnić dobrą izolację termiczną, więc skupiamy się głównie na izolacji akustycznej, aby kierowca i pasażerowie podróżowali w bardziej komfortowych warunkach. Możemy zaizolować akustycznie przestrzeń między innymi podłogi pod deską rozdzielczą, drzwiami, podsufitkę oraz nadkola.

Jakie materiały będą nam potrzebne do termoizolacji i paroizolacji kampera?

Podstawową izolację akustyczną kampera stanowi mata butylowa. Do zastosowań tego typu polecamy konkretnie produkt Bitmat AB-2s. Jest to mata stanowiąca dobry kompromis pomiędzy wagą a jakością izolacji. Maty butylowej na przedział mieszkalny kampera potrzebujemy zazwyczaj mniej, bo wyklejamy nią fragmentarycznie większe powierzchnie. Ważne jest, by produkt rozwałkować dedykowanym wałkiem, dzięki temu uzyskamy pełnię jego możliwości.

Zobacz jakie akcesoria mogą Ci się przydać.

Za izolację termiczną odpowiedzialna jest pianka kauczukowa. My standardowo polecamy Bitmat K19s. Jest to 19 mm pianka samoprzylepna z kauczuku spienionego. Dodatkową zaletą jest to, że poza izolacją termiczną wspomaga izolację akustyczną.

Ostatnią warstwą jest paroizolacja. Za nią odpowiada pianka Bitmat K3s AluJest to samoprzylepna pianka kauczukowa z warstwą prawdziwego aluminium. Tutaj ważna uwaga jest taka, by wybierać produkty z prawdziwym aluminium, a nie z folią metalizowaną. Dla niewprawnego oka te produkty mogą wyglądać podobnie, ale w działaniu jest bardzo duża różnica. Do paroizolacji będziemy też  potrzebować taśmy aluminiowej, którą połączymy łączenia, aby nie powstawały mostki termiczne oraz by wilgoć nie przedostawała się między piankami.

   

W modelu uproszczonym izolację kampera, która jest pod zabudową, możemy podzielić na 3 warstwy:

Warstwy (w kolejności od karoserii do wewnątrz)

  1. Mata alubutylowa Bitmat AB-2s - spełnia rolę izolacji akustycznej (opcjonalna).
  2. Pianka kauczukowa Bitmat K19s - spełnia rolę naszego głównego izolatora. 
  3. Pianka kauczukowa z aluminium Bitmat K3s Alu - jest to nasza paroizolacja.

Warto też wspomnieć, że wszystkie wymienione materiały są samoprzylepne, proste w montażu, bezpieczne w użytkowaniu a przede wszystkim - sprawdzone przez rzeszę klientów.

[product id="711, 221, 661, 666, 665, 671" slider="true"]

Jak grubą izolację potrzebuję do mojego kampera?

Na początku artykułu wspomnieliśmy, że trzeba zastanowić się nad przeznaczeniem kampera. Nie bez przyczyny. Izolacja termiczna jest zależna od tego, czy chcemy poruszać się w naszych regionach Europy, czy latem w ciepłych krajach lub w sezonie zimowym w zimnych miejscach. Dla naszego obszaru geograficznego wystarczy pianka kauczukowa 19 mm wspomagana 3 mm pianką z aluminium. Jest to bardzo optymalne rozwiązanie pozwalające długo utrzymywać ciepło w środku w zimne jesienne wieczory oraz skutecznie spowalnia nagrzewanie w letnie popołudnia.

Jeśli jednak planujesz dalsze wyprawy w mniej typowe miejsca, trzeba poszerzyć izolację. Izolacje trzeba dostosować do wysokości profili, które mamy w samochodzie, ale izolacja taka może sięgać 40 mm. Czasem dla zwiększenia elastyczności pianki kauczukowej wybierana jest przez klientów podwójna warstwa pianki Bitmat K19s (jedna warstwa klejona na drugą).

Planowanie i przygotowanie

By rozpocząć pracę z izolacją, nasz kamper musi być rozebrany i wyczyszczony. Materiały izolacyjne by spełniały należycie swoją rolę, muszą ściśle przylegać do elementów karoserii. Dodatkowo, aby zapewnić dobrą przyczepność kleju przez wiele lat, należy całą powierzchnię odtłuścić. Do tego celu możemy użyć profesjonalnych dedykowanych odtłuszczaczy lub zastosować zwykłą benzyną ekstrakcyjną. Warto też przygotować sobie stanowisko pracy- materiały wymagają docinania i dobrze jest ciąć je na twardej powierzchni. Im lepiej przygotowana powierzchnia oraz stanowisko pracy, tym szybsze są postępy prac.

Planując izolację, musimy też brać pod uwagę zabudowę, a konkretnie jej ciężar i skalkulować sobie czy nie przekroczymy dopuszczalnej masy pojazdu (DMC).

Poniżej przykładowe wagi najczęściej wybieranych produktów:

Mata butylowa Bitmat AB-1s - 2,1 kg/1m²

Mata butylowa Bitmat AB-2s - 3,4 kg/1m²

Pianka kauczukowa Bitmat K19s - 1,1 kg/1m²

Pianka kauczukowa Bitmat K25s - 1,35 kg/1m²

Pianka kauczukowa Bitmat K32s - 1,85 kg/1m²

Pianka kauczukowa Bitmat K40s - 2,1 kg/1m²

Pianka z aluminium K3s Alu -  0,3 kg/1m²

Jak zamontować izolację?

Izolację przedziału mieszkalnego zaczynamy od wyklejenia dużych powierzchni na dachu i ścianach pomiędzy profilami matą butylową AB-2s. Nie wyklejamy całości — wystarczy wkleić pasy zajmujące 40-50% powierzchni blachy. To zapewni wystarczającą wibroizolację i nie odbije się drastycznie na wadze pojazdu.

Drugą warstwą jest pianka kauczukowa K19s, którą wyklejamy powierzchnię pomiędzy profilami dachu i ścian niejako je wypełniając. Ostatnią warstwą jest pianka kauczukowa z aluminium K3s Alu - tą pianką wyklejamy przedział mieszkalny dachu i ścian, a łączenie zaklejamy taśmą aluminiową.

Trochę inaczej sytuacja ma się z podłogą. Podłogę kampera wyklejamy po całości matą butylową a na nią dajemy piankę kauczukową K3s Alu i zaklejamy łączenia taśmą aluminiową. Na tak przygotowaną podłogę możemy położyć kratownicę wypełnioną styrodurem czy inny upatrzony przez nas system podłogowy.

Jeśli chcesz uprościć planowanie, możesz sprawdzić nasz zestaw do izolacji kampera bazujący na wspomnianych w tym artykule produktach.

 

Chcesz się dowiedzieć więcej o izolacji przedziału mieszkalnego - zapraszamy do artykułu.

Chcesz się dowiedzieć więcej o izolacji szoferki? Odwiedź ten artykuł.

 

Brakuje jakiejś istotnej dla Ciebie informacji? Daj znać w komentarzu, a dodamy to do artykułu!

Komentarze do wpisu (2)

20 października 2024

Witam. Zajmujecie się Państwo izolowaniem pojazdów najlepiej bym zlecił taką izolację mojego auta ? Odpowiedź Bitmat: Jako producent nie zajmujemy się montażem, ale współpracujemy i sprawdzamy okresowo warsztaty, które z nami współpracują - tutaj lista warsztatów https://www.bitmat.pl/wyciszanie-samochodow-montaz

14 listopada 2024

Dzień dobry, czy na ściany możemy zastosować to co proponujecie na podłogę ? czyli pianę aluminiową i np wełnę ? Odpowiedź Bitmat: Dzień dobry, na ściany rekomendujemy zastosowanie: 1. Maty butylowej (tylko punktowo) - usztywni to blachę, jednocześnie redukując jej drgania i wibracje. 2. Pianki kauczukowej o grubości przynajmniej 19mm - jest to materiał, który przede wszystkim izoluje termicznie oraz akustycznie. 3. Maty kauczukowej z warstwą aluminium o grubości 3mm lub większej - tworzy paroizolację, zapobiegając skraplaniu się pary wodnej. Wełna mineralna nie do końca sprawdza się w takich miejscach, z racji tego, że nie zawsze dobrze się ułoży, pozostawiając puste przestrzenie, w których może zbierać się wilgoć.

Kategorie

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.

Pn - Pt 9:00 - 17:00

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium