Wygłuszenie komory silnika i maski
Wyciszenie maski oraz izolacja komory silnika to dość prosty i częsty zabieg, by wygłuszyć samochód. Postaramy się przybliżyć jak podejść zarówno do maski samochodu, jak i do wszystkich okolicznych elementów. Wygłuszenie maski ma trzy główne cele:
- po pierwsze usztywnienie jej i zmniejszenie drgań, co owocuje zmniejszeniem niskich tonów wydobywających się z komory silnika,
- po drugie izolujemy silnik pod względem termicznym, przez co szybciej się nagrzewa, a w zimowe miesiące wolniej wychładza, jednocześnie nie powodując żadnych problemów z przegrzewaniem się auta,
- po trzecie warstwa pianki LT lub maty Hs pochłania średnie i wysokie częstotliwości, czyli mniej będziemy słyszeć pracy silnika i jego podzespołów. Wygłuszenie komory silnika oraz maski znacznie podniesie komfort podróży.
Wyciszenie maski samochodu
Aby uzyskać maksymalny efekt, należy połączyć ze sobą matę butylową oraz materiał pochłaniający dźwięk. Mata butylowa wytłumi drgania a przez to zmniejszy dotkliwość niskich tonów, a wygłuszenie maski pianka akustyczna LT pochłaniająca dźwięk zajmie się pozostałymi częstotliwościami.
Wygłuszenie maski - jaka mata wygłuszająca i jak to zrobić ?
W pierwszej kolejności przed przystąpieniem do montażu należy bardzo dobrze wyczyścić i odtłuścić maskę od strony wewnętrznej. Na maskę przez cały czas użytkowania samochodu lecą różne opary oraz każdy brud, który się tam dostaje, jest poddany wysokiej temperaturze. W tym wypadku bardzo często odtłuszczacz czy benzyna ekstrakcyjna może nie wystarczyć i trzeba będzie sięgnąć po mocniejszy rozpuszczalnik (np. aceton).
Następnie po dobrym wyczyszczeniu maski należy użyć maty butylowej. Jeśli otwory technologiczne w masce są płytkie, zalecamy nałożyć matę butylową na całej powierzchni maski. Natomiast jeżeli otwory technologiczne są głębokie, należy je wypełnić matą butylową. Matę dla pełnego efektu wygłuszenia maski należy rozwałkować wałkiem do zniknięcia wzoru na aluminium. Należy także pamiętać, że matę powinniśmy montować na zakładkę i nie powinniśmy zaklejać miejsca montażu spinek.
W roli warstwy pochłaniającej dźwięk w komorze silnika najlepiej sprawdzi się pianka poliuretanowa LT. Polecamy ten produkt, bo poza właściwościami pochłaniania dźwięku ma podwyższoną ochronę przed temperaturą i idealnie sprawdza się w miejscu takim jak komora silnika. Materiał jest również chemioodporny. Pianka LT posiada warstwę samoprzylepną, więc wystarczy, że wytniemy z niej odpowiedni kształt i przyłożymy do maski. Polecamy na kartonie odrysować stary wzór wygłuszenie maski i potem skorzystać z tego szablonu do wycięcia takiego samego kształtu w piance LT.
Zobacz czym możesz wyciszyć maskę auta
Jeśli chcemy wzmocnić wygłuszenie, możemy pomiędzy matę alubutylową a piankę poliuretanową wstawić warstwę pianki gumowej kauczukowej. Dodatkowa warstwa izolująca dźwięk musi być umieszczona pod pianką LT, ponieważ ta ostatnia ma funkcje pochłaniająca i musi być źródło hałasu skierowane bezpośrednio na nią.
Wykończenie końcowe może mieć kilka wariantów:
- Używamy spinek dociskając oryginalną matę oraz pianki, które dostarczyliśmy.
- Nie zakładamy już oryginalnego wyciszenia, ale wykorzystujemy spinki.
- Zostawiamy naklejone maty butylowe i pianki.
Takie zestawienie produktów powinno doskonale się sprawdzić w większości samochodów osobowych oraz dostawczych. Zestaw standard jest zestawem podstawowym, który powinien zadowolić większość klientów, a zestaw premium jest wzbogacony o piankę kauczukową oraz o grubszą matę butylową AB-25, która jeszcze lepiej usztywni maskę samochodu i stworzy barierę dla hałasu.
Zobacz produkty, które przydadzą się przy wygłuszaniu maski
Gotowe koszyki dla wygłuszenia maski (przykład na samochód klasy kompakt)
Zestaw standard:
1 m2 maty butylowej AB-2
1,5 m2 pianki poliuretanowej LT10
Zestaw Premium:
1 m2 maty butylowej AB-25
1,5 m2 pianki kauczukowej K6s
1,5 m2 pianki poliuretanowej LT10
Wygłuszenie maski samochodu - gotowe zestawy
Jeśli takie wykończenie wygłuszenia maski nie do końca nam odpowiada. zawsze możemy sięgnąć po gotowe rozwiązanie. StP HS to wyciszenie maski, które zastępuje warstwę montowaną fabrycznie. Matę wygłuszającą HS wystarczy jedynie przyciąć do rozmiaru maski i zamontować za pomocą spinek.
W zestawie znajdziemy także dodatkowe uniwersalne spinki. Do różnych samochodów przewidziane są przez producenta różne rozmiary maty wygłuszającej. Nie do każdej maski możliwe jest dopasowanie pianki StP HS. W celu dobrania odpowiedniej wielkości zmierz swoją maskę od środka i sprawdź dopasowanie lub skontaktuj się z naszym doradcą technicznym.
Zobacz StP HS
Wygłuszenie komory silnika
Poza wygłuszeniem samej maski w komorze silnika mamy również inne przestrzenie, o które można zadbać i w ten sposób poprawić izolację termiczną i akustyczną silnika. Od strony silnika możemy zadbać przede wszystkim o gródź silnika.
Osłona termiczna pod silnikiem
Jeśli chcemy zadbać o wysoką termoizolację i poprawić nagrzewanie się silnika, a także sprawić, by dłużej utrzymywał on swoją temperaturę, możemy zamontować od spodu osłonę termiczną silnika. Osłona składa się ze specjalnie pofalowanego (karbowanego) aluminium, które odbija promieniowanie cieplne i kieruje je ponownie w stronę silnika.
Montaż będzie inny w każdym samochodzie, ponieważ każdy samochód ma w innych miejscach punkty mocowania, do których będzie można przymocować taką osłonę.
Pozostając przy osłonie aluminiowej, można ją także użyć do izolacji termicznej wydechu. Czasami w samochodach występuje problem, że wydech mocno się nagrzewa i temperatura przechodzi do tunelu środkowego i schowka. Montując taką osłonę, możemy w znaczący sposób zmniejszyć to zjawisko. Wielu klientów pyta także o zastąpienie lub doposażenie oryginalnej plastikowej osłony silnika w piankę wygłuszającą, do tego elementu polecamy pianki gumowe K6s i K9s.
Wyciszanie grodzi komory silnika
Wygłuszenie grodzi od strony silnika jest elementem, który najwięcej daje pod względem odczuć akustycznych w kabinie kierowcy, ale ze względów konstrukcyjnych nie w każdym pojeździe da się wygłuszyć tą przestrzeń. Dostęp do grodzi jest zazwyczaj mocno utrudniony i nie możemy zastosować materiałów wygłuszających przy wydechu, kolektorze ani turbinie .
Jeśli już mamy możliwość dostać się do grodzi i ją wygłuszyć postępujemy analogicznie jak w wypadku maski - bardzo dobrze czyścimy powierzchnię, naklejamy matę butylową AB-25, a na wierzch piankę poliuretanową LT10. Dla wzmocnienia efektu mając troszkę większy budżet, możemy dołożyć piankę K6s pomiędzy warstwy.
Montaż izolacji na podszybiu
Kolejnym elementem, który wygłuszają nasi klienci, jest podszybie. W niektórych samochodach podszybie potrafi przynieść zaskakująco dobre efekty, a jego wygłuszenie jest dość tanie ze względu na małą powierzchnię. Trzeba liczyć się z demontażem ramion wycieraczek i plastikowej osłony .
Wystarczy na wyczyszczoną powierzchnię nanieść matę butylową, a następnie samoprzylepną piankę kauczukową K6s. W tym miejscu stosujemy piankę kauczukową, bardzo ważna jest wodoodporność. Nasza pianka kauczukowa posiada specjalną membranę, która nie przepuszcza wody i idealnie nadaje się do takich miejsc.
Izolacja górnej osłony silnika nad pokrywą zaworów
Zdarza się, że przez upływ czasu wypełnienie osłony silnika ulega degradacji i się wykrusza. Najlepiej jest w górnej osłonie silnika zastosować piankę wygłuszającą trudnopalną KO10. Wygłuszenie komory silnika, podszybia oraz osłon powinno dać bardzo dobry efekt.
Masz pytania dotyczące wygłuszania maski i komory silnika?