Wygłuszenie nadkoli - co warto wiedzieć na początek
Nadkola to z punktu widzenia wygłuszenia samochodu bardzo ważny punkt. Warstwa pomiędzy kołem a wnętrzem samochodu jest stosunkowo cienka i łatwa do penetracji przez odgłosy drogowe. Z punktu widzenia konstrukcyjnego też nie ma wypracowanego jednolitego schematu, bo każde z rozwiązań konstrukcyjnych nadkoli ma swoje wady i zalety. My nie będziemy się rozwodzić nad konstrukcją samochodu, ale z naszego punktu widzenia ważne jest to, że dzielimy wygłuszenie nadkola na: wygłuszanie nadkoli plastikowych, wygłuszenie nadkoli metalowych oraz wygłuszenie nadkoli miękkich.
Przy wygłuszeniu nadkoli staramy się zapobiegać dostawaniu do wnętrza hałasu od opon i nawierzchni - czyli głównie hałas o niskiej częstotliwości i naszym celem jest dogęszczenie powierzchni, stąd użycie dużej ilości mat butylowych i wprost idealnego do wygłuszania nadkoli StP Noise Liquidator
Wygłuszenie nadkoli plastikowych
Tutaj w pierwszej kolejności musimy zdemontować plastikową osłonę nadkola, a następnie przygotować powierzchnię poprzez jej odtłuszczenie. Na powierzchnię metalową nakładamy i rozwałkowujemy matę butylową, a następnie nakładamy minimum 2mm masy StP noise liquidator. Do pełnego zastygnięcia masy potrzebne są 24 godziny. Produkt składa się z dwóch składników i należy bardzo dobrze wymieszać, a także przestrzegać wszelkich wskazówek umieszczonych na opakowaniu. Dowiedz się więcej o stosowaniu StP Noise Liquidator
Następnie plastikową osłonę nadkola odtłuszczamy i pokrywamy po stronie niewidocznej matą butylową. Matę należy dokładnie rozwałkować, aby uzyskać jak najlepsze efekty. Na plastikową osłonę od strony nadwozia nakładamy piankę kauczukową akustyczną K6s, która pomoże w izolacji wyższych i średnich tonów.
Gotowy koszyk produktów na dwa nadkola:
- StP Noise Liquidator
- Mata butylowa AB-2
- Pianka kauczukowa K6s
Przejdź do gotowego koszyka
Wygłuszenie nadkoli metalowych bez osłony plastikowej
Nadkola metalowe są dość szybką i przyjemną pracą, ponieważ nie musimy demontować żadnego elementu, tylko przystępujemy od razu do pracy i stosujemy tylko dwa produkty. W pierwszej kolejności wygłuszanie nadkoli zaczynamy od odtłuszczenia powierzchni (zalecamy bardzo dokładne czyszczenie blachy) i nałożenia maty butylowej, którą następnie trzeba rozwałkować. Po nałożeniu alubutylu przychodzi czas na użycie specjalnej dwuskładnikowej masy StP Noise Liquidator. Wystarczy dodać utwardzacz (mniejsze opakowanie) do właściwego produktu (większe opakowanie), dokładnie wymieszać i nałożyć warstwę przynajmniej 2mm. Oczywiście podczas pracy z produktem trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa i nakładać produkt w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Całkowite wyschnięcie StP Noise Liquidator może trwać do 24 godzin.
Gotowy koszyk produktów na dwa nadkola:
- Masa StP Noise Liquidator
- Mata butylowa AB-2
Przejdź do gotowego koszyka
Wygłuszanie nadkoli miękkich (inaczej parcianych)
W tym wypadku zaczynamy od demontażu miękkiego elementu nadkola i wyczyszczenia blachy. Potem dla najlepszego efektu należy nakleić na metalowe nadkole matę butylową AB-2 a następnie użyć wyżej wspomnianej masy StP Noise Liquidator i kończymy użyciem pianki kauczukowej K6s na parciane nadkole od strony nadwozia i co ważne - zalecamy zamontowanie jej dodatkowo na zszywacz tapicerski. Wszystko przez to, że struktura miękkiego nadkola może nie połączyć się odpowiednio z warstwą klejącą pianki i połączenie może nie być trwałe. Powyższe działania powinny wystarczyć, by diametralnie zmniejszyć ilość hałasu docierających do naszych uszu podczas jazdy.
Gotowy koszyk produktów na dwa nadkola:
- Mata butylowa AB-2
- Masa StP Noise Liquidator
- Pianka kauczukowa K6s
Przejdź do gotowego koszyka
Masz pytania dotyczące wygłuszania nadkoli w samochodzie?
Skontaktuj się z nami
Mateusz
Pytanie klienta:Czy wystarczy wyciszyć nadkola jedynie od strony kabiny? Czy dla uzyskania efektu niezbędnym jest wyciszenie całego nadkola - nawet od strony zderzaka? Odpowiedź Bitmat: Wyciszając od strony kabiny jest gorszy dostęp i mniejszą powierzchnię wyciszymy, więc efekt będzie słabszy. Skuteczniejsze jest wyciszenie nadkola od strony koła (zderzaka), natomiast dodając wyciszenie nadkoli i np. podłogi od strony kabiny uzyskamy jeszcze lepszy efekt.