Wygłuszenie przedziału komory silnika w łodziach i jachtach
W każdej większej jednostce pływającej, czy to łodzi motorowej, czy to jachcie żaglowym występują przedziały maszynowe, czy też po prostu zamknięte przestrzenie gdzie jest zamontowany silnik. Silniki w takich łodziach najczęściej są to wysokopojemnościowe silniki wysokoprężne, które przy dużym obciążeniu są bardzo głośne, a przy jednostajnym obciążeniu wydają z siebie jednostajny, trudny dla niektórych do zniesienia dźwięk (często nazywany klekotem diesla). Jednak są sposoby, by zminimalizować wpływ tego dźwięku na komfort załogi. W poniższym wpisie postaramy się przybliżyć, co możemy zrobić w celu poprawy izolacji akustycznej oraz jakimi materiałami się posłużyć by nasza izolacja była jak najtrwalsza.
Co musi zapewnić izolacja silnika w łodziach i jachtach
Izolacja akustyczna i termiczna przedziałów silnikowych jednostek pływających ma kilka podstawowych celów do spełnienia. Po pierwsze - musi zmniejszyć hałas dobiegający z maszynowni, a po drugie zapewniać pewien stopień izolacji termicznej, by ciepło z silnika nie przedostawało się w nadmiarze do kabiny czy do kajut. Poza wymienionymi aspektami izolacja musi posiadać kilka cech z racji warunków, jakie panują w takim pomieszczeniu - musi być wodoodporna, odporna na temperaturę, elastyczna oraz odporna na uszkodzenia mechaniczne. Poniżej wymieniamy zestawienie produktów, które spełni wszystkie te parametry.
Jak wyciszyć silnik w jednostkach pływających
Co potrzebujemy?
- Mata butylowa AB-25 lub AB-4
- Pianka kauczukowa samoprzylepna K (zalecana grubość 19 mm)
- Pianka poliuretanowa z aluminium LT 20 ALU lub w wypadkach dużego hałasu LT 40/LT 50
Zobacz produkty, które mogą Ci pomóc w wyciszeniu łodzi
Mata butylowa
Matę butylową stosujemy w celu zwiększenia sztywności blach i laminatów oraz stworzenia bariery dla hałasu, a przez to przedostawania się dźwięków. Przed montażem powierzchnię trzeba zmatowić papierem ściernym, a następnie dobrze oczyścić i odtłuścić, a następnie przyklejamy matę i rozwałkowujemy ją specjalnym wałkiem do momentu zniknięcia wzoru aluminium.
Pianka kauczukowa
Pianka Bitmat K jest samoprzylepną, elastyczną pianką, która odpowiada za izolację hałasu z szerokiego spektrum tonacji i jednocześnie jest wodoodporna oraz wytrzymała na temperaturę. Poza izolacją akustyczną pełni ważną funkcję w izolacji termicznej. Piankę montuje się bardzo prosto - wystarczy oderwać folię zabezpieczającą klej, przykleić do wygłuszanej powierzchni, a następnie docisnąć.
Pianka poliuretanowa LT
Ostatnią warstwą są pianki z serii LT. Do większości zastosowań zalecamy piankę z warstwą folii aluminiowej, bo wtedy warstwa jest zarówno bardzo dobrym izolatorem dźwięków, jak i izolatorem termicznym (warstwa prawdziwego aluminium odbija promieniowanie cieplne oraz zabezpiecza przed uszkodzeniami mechanicznymi izolacji). Jednak w wypadkach naprawdę dużego hałasu dobiegającego z maszynowni możemy zwiększyć izolację akustyczną kosztem zmniejszenia właściwości termicznych poprzez zastosowanie pianki LT 40 lub LT 50. Pianka legitymuje się dużymi właściwościami pochłaniającymi dźwięk, która idealnie współpracuje z pozostałymi warstwami.
Masz pytania dotyczące wygłuszania łodzi?
Skontaktuj się z nami