​Maty akustyczne, izolacja akustyczna samochodów ­ BitMat.pl
Powrót do sklepu
Koszyk: (pusty)
Twój koszyk
do kasy Wartość 0,00 zł

(zawiera podatek VAT)

Wyciszenie i izolacja kabiny campera 0
Wyciszenie i izolacja kabiny campera

Spędzanie wolnego czasu i podróżowanie kamperami zyskuje coraz to większą popularność oraz coraz więcej osób pragnie jak najlepiej dopracować swoje pojazdy pod kątem przebudowy w “mobilne mieszkanie”. Kolejne osoby sięgają po izolacje kamperów. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć proces izolacji akustycznej kabiny.

Jak izolować campera?

Zanim przejdziemy do kwestii technicznych, musimy powiedzieć sobie kilka zdań odnośnie do samego podejścia do izolacji akustycznej campera. W odróżnieniu od innych pojazdów do kampervana trzeba podejść od dwóch stron - od strony kabiny i od strony przedziału mieszkalnego, zwanego “hotelem”.

W kabinie czas spędzamy, podróżując z miejsca na miejsce i w tym miejscu izolacja termiczna będzie miała dla nas mniejsze znaczenie - musimy przede wszystkim zadbać o wyciszenie hałasu, by w dobrych warunkach móc jechać w długie trasy i zapewnić sobie komfort akustyczny. Wibracje i nadmierny szum opon potrafią popsuć radość z jazdy i widoków oraz dodatkowo spotęgować zmęczenie. 

Sprowadza się to do tego, że powinniśmy najpierw jako pierwszy etap usztywnić blachę, naklejając samoprzylepną matę wygłuszającą Bitmat AB-25, aby zmniejszyć jej rezonans i stworzyć barierę dla hałasu. Pozbędziemy się głuchych dźwięków, odczuwalnych dla ciała poprzez wibracje niesłyszalne dla ucha. Drugi etap to zastosowanie pianki gumowej K6s do izolacji dźwięku jazgotu i szumu powietrza. Kabina w porównaniu z częścią mieszkalną jest stosunkowo mała, więc dobre wygłuszenie matą butylową nie powoduje dużego przyrostu wagi. Będziemy potrzebować na podłogę kabiny, przednią parę drzwi i dach nad kabiną  około 7m²  maty AB-25 oraz 7m² pianki K6s. Waga zestawu to około 25 kg przy AB-25 Premium i K6s.

Z kolei przedział mieszkalny musimy bardziej wyizolować termicznie, aby zwiększyć komfort mieszkania w nim i przebywania. Oczywiście jednocześnie także go wygłuszamy, ale jednak nacisk jest położony na izolację termiczną oraz uchronienie od powstawania skroplin. W części mieszkalnej dużo mniejszą rolę pełni mata butylowa, a dużo większą trudnopalna pianka termiczna kauczukowa z warstwą aluminium lub bez, jeżeli chcemy poświęcić więcej pracy na paroizolacje.

Izolacja akustyczna kabiny campervana 

Jeśli decydujemy się na wyciszenie dźwięków dochodzących podczas jazdy, musimy zacząć od rozebrania samochodu. Przede wszystkim części, które będziemy wygłuszać to:

  • podłoga kabiny
  • dach nad kabiną
  • drzwi przednie
  • nadkola przednie
  • ściana grodziowa pomiędzy kabiną, a częścią mieszkalną (opcjonalnie)
  • maskę silnika

Zobacz produkty Bitmat przeznaczone do szoferki kampera

[product id="288, 311, 220, 291, 661," slider="true" onlyAvailable="true"]

Proces izolacji kabiny campera zaczynamy od rozebrania oraz odtłuszczenia powierzchni. Odtłuścić elementy blaszane możemy za pomocą zmywacza Bitmat. Następnie dopasowujemy fragmenty maty butylowej antywibracyjnej, tniemy i nakładamy na powierzchnię. W następnym kroku musimy dobrze rozwałkować matę butylową do czasu, aż zniknie faktura aluminium na wierzchu maty. 

Mata butylowa jest pierwszą barierą dla dźwięku. Trzeba przykleić i docisnąć wałkiem matę butylową, która powstrzyma głuche dźwięki takie jak buczenie, dudnienie i stuki. Wybór samej maty zależy od efektu, który chcemy uzyskać oraz czy musimy bardzo uważać na wagę. Jeśli bardzo liczymy się z wagą, to polecamy matę Bitmat AB-25 Premium (3 kg/m²), a jeżeli możemy pozwolić sobie na kilka dodatkowych kilogramów, to polecamy Bitmat AB-25 (4 kg/m²). Obie maty mają po 2,5 mm grubości i spełnią swoje zadanie w wyciszeniu wnętrza. Na część mieszkalną możemy używać grubości 2 mm np. AB-2.

Kolejnym krokiem izolacji akustycznej kabiny jest przyklejenie samoprzylepnej pianki kauczukowej na matę butylową, a w przypadku drzwi na plastiki boczków. Pianka kauczukowa to specjalnie spreparowany rodzaj  zamknięto-komórkowej pianki gumowej, której zadaniem jest  odizolowanie średnich i wysokich tonów. Pianki z serii Ks Bitmat posiadają atest higieniczny oraz mają specjalny skład pianki dopasowany do maksymalnej redukcji szumów. W większości przypadków polecamy piankę K6s o grubości 6 mm lub w przypadku braku miejsca do jej umieszczenia polecamy 3 mm piankę K3s.


Pianka K6s jest samoprzylepna i elastyczna, więc jednocześnie jest prosta w montażu. Pianka jest odporna na chemię, a także trudnopalna, więc sprawdza się w zastosowaniu motoryzacyjnym oraz mieszkalnym. Produkty mają wszelkie niezbędne atesty, dzięki którym wiemy, że pod wpływem temperatury nie wydzielają zapachu ani szkodliwych oparów chemicznych. Dodatkowo polecamy korzystać z samoprzylepnych wersji produktów, ponieważ zastosowany na nich klej jest atestowany razem z pianką - w wypadku klei tapicerskich oraz podobnych przy podwyższonej temperaturze potrafią się wydzielać szkodliwe opary, oraz nieprzyjemne zapachy. Radzimy dwa razy zastanowić się nad używaniem klejów w konsystencji płynnej do budowy kampervana - blacha to nie mur, mocne nagrzewanie się blachy może aktywować klej w późniejszym czasie.

Warto wspomnieć o dachu - po przygotowaniu powierzchni należy położyć i rozwałkować butyl a jako drugą warstwę najlepiej jest położyć K9s Alu. W tym wypadku polecamy piankę z warstwą aluminium, aby wspomagać utrzymywanie ciepła w kabinie. Ciepłe powietrze wędruje do góry i za pomocą aluminium staramy się ją zminimalizować.

Na szczególną uwagę zasługują drzwi. Drzwi są niezwykle ważnym elementem wyciszenia, acz często niedocenianym. Najważniejsze w tym punkcie jest usztywnienie blach i “dogęszczenie drzwi”. Mata butylowa powinna znaleźć się wewnątrz otworów technologicznych i być dobrze rozwałkowana. Następnie same otwory technologiczne należy zalepić matą butylową lub StP Alum. Jeśli otwory technologiczne są bardzo duże, trzeba wypełnić trochę przestrzeni StP Alum, aby mata butylowa miała się na czym oprzeć. Najważniejsze w wyciszeniu drzwi jest szczelne zaklejenie otworów technologicznych matą butylową. Ostatnim krokiem będzie nałożenie pianki kauczukowej K3s lub K6s na wnętrza boczków drzwi (przyklejamy do elementów plastikowych). Polecamy K6s. Takie działanie da nam na pewno odczuwalny efekt w całokształcie projektu, przy drzwiach siedzimy najbliżej, mają one dużo otworów. Zredukujemy szum powietrza i poprawimy jakość nagłośnienia car audio w campervanie.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o wygłuszaniu drzwi, zapraszamy tutaj.



Ze wskazówek praktycznych warto wspomnieć, że po nałożeniu maty butylowej oraz pianki kauczukowej na gródź możemy dla lepszych doznań estetycznych położyć wierzchnią warstwę samoprzylepnej wykładziny obiciowej, tak zwanego "dywanu". Materiał jest dostępny w 3 kolorach, dzięki którym będzie pasował do większości wnętrz. Produkt jest bardzo wytrzymały i doskonale sprawdza się jako miłe w dotyku obicie.

Wspomnijmy jeszcze o wygłuszeniu maski. Maskę najpierw musimy BARDZO DOKŁADNIE UMYĆ I ODTŁUŚCIĆ - jest to niezbędne, aby pozbyć się pozostałości olejów, płynów eksploatacyjnych, spalin i pozostałości po zwiększonej temperaturze w komorze silnika. Potem naklejamy i rozwałkowujemy matę butylową AB-2 lub AB-25 a na końcu stosujemy matę trudnopalną LT

Po montażu maty antywibracyjnej i pianki LT odgłosy spowodowane jazdą powinny być dużo cichsze i nieprzeszkadzające w jeździe, a komfort podróżowania w kabinie być znacznie podwyższony. W następnym artykule przedstawimy, jak wygląda proces izolacji akustycznej oraz termicznej zabudowy części mieszkalnej campervana.

Gotowe zestawy do izolacji kampera

Jeśli masz problemy z wyborem lub wyliczeniem materiałów poniżej zamieszczamy propozycję gotowych koszyków - wystarczy kliknąć i zestaw znajdzie się w koszyku.

W razie problemów i pytań zapraszamy do zadawania pytań 

a) Drzwi:

- Zestaw ekonomiczny: https://www.bitmat.pl?mxz/drzwi-ekonomiczne

2m2 AB-2 + 1m2 K6s

- Zestaw optymalny: https://www.bitmat.pl?mxz/drzwi-optymalne

2m2 AB-25 + 1m2 M10s

- Zestaw diamond: https://www.bitmat.pl?mxz/drzwi-diamond

2m2 AB-25 premium + 1m2 K3s + 1m2 M7s

b) Podłoga:

- Zestaw ekonomiczny: https://www.bitmat.pl?mxz/podloga-ekonomiczny

2,5m2 AB-2 + 2,5m2 K6s

- Zestaw optymalny: https://www.bitmat.pl?mxz/podloga-optymalny

2,5m2 AB-25 + 2,5m2 K6s

- Zestaw diamond: https://www.bitmat.pl?mxz/podloga-diamond

2,5m2 AB-25 premium + 2,5m2 K9s

c) Dach:

- Zestaw ekonomiczny: https://www.bitmat.pl?mxz/dach-ekonomiczny

1,5m2 AB-2 + 1m2 K6s ALU

- Zestaw optymalny: https://www.bitmat.pl?mxz/dach-optymalny

1,5m2 AB-25 + 1m2 K6s ALU

- Zestaw diamond: https://www.bitmat.pl?mxz/dach-diamond

1,5m2 AB-25 premium + 1m2 K9s ALU

d) Przegroda:

- Zestaw ekonomiczny: https://www.bitmat.pl?mxz/przegroda-ekonomiczny

2,5m2 AB-2 + 2,5m2 K6s

- Zestaw optymalny: https://www.bitmat.pl?mxz/przegroda-optymalny

2,5m2 AB-25 + 2,5m2 K6s

- Zestaw diamond: https://www.bitmat.pl?mxz/przegroda-premium

2,5m2 AB-25 premium + 2,5m2 K9s

   

Poniżej rozpoczęte przygotowanie do izolacji części mieszkalnej. 

Jeśli potrzebujesz jakiejkolwiek rady odnośnie Twojego campera to zapraszamy pod adres naszego partnera www.vandalvan.com. Z hasłem "Bitmat" zniżka na konsultacje.

Masz pytania dotyczące izolacji campera?

Skontaktuj się z nami

Komentarze do wpisu (0)

Kategorie

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.

Pn - Pt 9:00 - 17:00

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium