Izolacja przedziału mieszkalnego kampera

0
Wyciszenie przedziału mieszkalnego campera

W poprzednim poradniku postaraliśmy się przybliżyć wyciszenie kabiny campera, a teraz przyszedł czas na izolację termiczną i akustyczną części mieszkalnej.

Zanim przejdziemy do konkretnych porad trzeba zwrócić uwagę jakiego podejścia wymaga izolacja kampera. Z racji tego, że kabina oraz tzw. “hotel”(potoczna nazwa dla przebudowanego przedziału ładunkowego busa) mają inne przeznaczenie to musimy zupełnie inaczej do nich podejść. W kabinie głównym celem jest wyciszenie i zwiększenie komfortu prowadzenia pojazdu. Z kolei w części mieszkalnej campervana spędzamy czas, w którym nie jedziemy i tu naszym głównym celem nie jest izolacja akustyczna, a izolacja termiczna. W niniejszym artykule postaramy się pokazać jak najlepiej wyizolować  kamper oraz ochronić wnętrze przed skroplinami i podciekaniem wilgoci.

 

Zanim weźmiemy się za właściwą część izolacji trzeba zadbać o to, aby cała powierzchnia była właściwie wyczyszczona oraz odtłuszczona. Jest to element niezbędny, by maty i pianki dobrze się trzymały i nie pozostała żadna przestrzeń, pod którą mogłaby się gromadzić woda.

PODŁOGA
Bazując na doświadczeniu naszych klientów podłogę najlepiej jest zrobić z podziałem na kilka warstw. Pierwszą warstwę izolacyjną stanowi butyl i pianka K9s Alu, w której łączenia uzupełnione są taśmą aluminiową. Następną warstwą jest położenie rusztowania (kratownicy), na której umieszczamy XPS a następnie go przykrywamy cienką warstwą materiału, który chcemy położyć na podłogę - np. sklejki. Ten zestaw łączy doskonałą izolacyjność wraz z dobrą wytrzymałością, a dodatkowo połączenie AB-2 i K9s Alu zachowuje swój kształt i nie sprasowuje się.



ŚCIANY

Warstwy na ścianie 
kampera:

1) Butyl AB-2
2) Pianka K19s lub grubsza
3) Pianka K6s Alu + uszczelnienie taśmą
4) Materiał pokrywający ściany - sklejka

Przy wygłuszaniu ścian campervana ważne jest założenie jak bardzo musimy uważać na masę całkowitą pojazdu - jeśli możemy pozwolić sobie na trochę więcej kilogramów  to zalecamy całkowite wyklejanie ścian matą butylową. W małych campervanach zazwyczaj mamy więcej pola do manewrów z masą - po prostu w mniejszym kamperze mamy mniej zabudowy oraz mniej tzw. “ekstrasów”. W dużych camperach aby zmieścić sie w założonej wadze musimy zazwyczaj zrezygonować z dodatkowych kilogramów.

Jeśli waga jest dla nas istotnym czynnikiem to zalecamy użyć alubutylu AB-2. Matą wyklejamy na środku dużych płaskich powierzchni  blachy w 50% a następnie wulkanizujemy ją rozwałkowując rolką. To da nam usztywnienie blachy, izolację akustyczną przed niskimi tonami oraz dobry podkład pod izolacje termiczną.

Po naklejeniu warstwy alubutylu naszą ścianę należy wykleić pierwszą warstwą kauczuku. Do tych potrzeb użyjemy samoprzylepnej pianki K19s lub grubszej jeśli warunki na to pozwalają. Pianka 19 mm doskonale sprawdzi się w wypełnianiu przestrzeni pomiędzy przęsłami i wzmocnieniami konstrukcji. Omawianą przestrzeń należy wypełnić dość dokładnie. K19s to doskonała kauczukowa izolacja akustyczna przed średnimi oraz wysokimi tonami (np. uderzenia wiatru i pęd powietrza) oraz izolacja termiczna pozwalającą na komfortowe bytowanie. Pianka K19s jest elastyczna i doskonale dostosowuje się do każdej powierzchni, co chroni przed powstawaniem mostków cieplnych. Jest to podstawowa różnica pomiędzy pianką a XPS’em tak popularnym w świecie camperów.

Na sam koniec całość izolacji powinniśmy pokryć K6s ALU. Jest to samoprzylepna pianka kauczukowa z warstwą prawdziwego aluminium (nie z folią metalizowaną). po dokładnym położeniu i pokryciu całej przestrzeni należy łączenia pianek zasklepić taśmą aluminiową. Dzięki takiemu doborowi produktów osoby w środku campera będą dobrze zabezpieczone przed zmianami temperatury, a konstrukcja stalowa jest zabezpieczona przed dostawaniem się i skraplaniem pary wodnej. Takie połączenie chroni pasażerów zarówno w słońcu słonecznej Toskanii jak i w chłodach Skandynawii. 

Na tak zrobioną warstwę izolacyjną możemy nałożyć każdy rodzaj materiału, który będzie służył nam za ścianę - MDF lub inny rodzaj sklejki. Ważne jest, aby nie dziurawić i nie robić przerw w piankach, bo będzie miało to z upływem czasu negatywny wpływ na kondycję karoserii.  

 

SUFIT

Sufit kampera powinniśmy wyizolować podobnie jak ściany. Z racji tego, że ciepłe powietrze unosi się do góry to szczególnie ważne jest aby dokładnie pokryć łączenia pianek taśmą aluminiową. Na końcu polecamy zamknąć sufit lekką sklejką.

Wymienione tutaj elementy termoizolacji oraz zabezpieczenia przeciwwilgociowego powinny stanowić dobrą i skuteczną podstawę pod zabudowę campera na wiele wiele lat. Połączenie izolacji termicznej oraz izolacji akustycznej zwiększy komfort przebywania oraz jazdy.



Jeśli masz pytania śmiało skontaktuj się z nami

Gotowe przykładowe koszyki bazujące na kamperze typu L2H2:

(kliknij i kup zestaw dopasowanych produktów)

 

  1. Podłoga (około 7m2)
    - zestaw ekonomiczny - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-podloga-ekonomiczny
    - zestaw optymalny - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-podloga-optymalny
    - zestaw premium - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-podloga-premium
  2. Dach (około 7m2)
    - zestaw ekonomiczny - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-dach-ekonomiczny
    - zestaw optymalny - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-dach-optymalny
    - zestaw premium - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-dach-premium
  3. Ściany (około 12m2)
    - zestaw ekonomiczny - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-sciany-ekonomiczny
    - zestaw optymalny - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-sciany-optymalny
    - zestaw premium - https://www.bitmat.pl?mxz/camper-sciany-premium



 

Komentarze do wpisu (0)

Submit

MASZ PYTANIA? DORADZAMY:

Telefon: 507 465 105 I Email: info@bitmat.pl

Pon-Pt 9.00-17.00

więcej więcej
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium